Emerce: The Best of Digital Marketing Live!

Babs van Dongen
20
June 2024
Emerce digital marketing Live

Wij waren wederom aanwezig op het event 'Emerce: The Best of Digital Marketing Live!' om onze kennis een boost te geven.

Op donderdag 6 juni reisden we met een deel van ons team af naar de Beurs van Berlage in Amsterdam. Op het event Emerce: The Best of Digital Marketing Live hebben we voor het tweede jaar op rij verschillende inspirerende sessies bijgewoond. Het is natuurlijk altijd goed om nieuwe kennis te vergaren. Wat drijft de industrie? En op welke trends wil je absoluut anticiperen? In deze blogpost delen we onze belangrijkste inzichten!

Nieuwe technologieën: AI en ChatGPT
Nieuwe technologieën zoals AI en ChatGPT worden steeds belangrijker. Veel sessies waren dan ook op deze onderwerpen gericht. Enorm interessant en tegenwoordig onmisbaar in de marketingwereld!

Lef en out of the box denken tijdens campagnes
Tegenwoordig missen campagnes vaak lef en zijn niet meer zo out of the box. Zonde! Hoe maken we creativiteit weer leidend in deze tijden? Hier een aantal tips: 

  • Goede briefing
    Een goed gekaderde briefing is essentieel om creativiteit te stimuleren. Projecten starten vaak zonder voldoende aandacht aan de briefing te besteden. Uit enthousiasme tikken we snel iets op papier en willen we meteen aan de slag. Toch is het cruciaal om een stap terug te doen en samen met het team de briefing te verfijnen. Als beide partijen precies weten wat er verwacht wordt en alle informatie duidelijk is, verloopt een project veel soepeler en komt de creativiteit beter tot zijn recht. ➜ Belangrijke tip: Zorg dat de briefing kort en duidelijk is en laat voldoende creatieve vrijheid over voor de uitvoering van de campagne. Én een briefing is een proces, geen statisch document.
  • Creativiteit X Emotie = effectief
    Na een goede briefing begint het echte werk: het project. Denk out of the box. Ga eens in de schoenen van de doelgroep staan en bekijk de boodschap vanuit een ander perspectief. Wat als je de boodschap tegenovergesteld presenteert? Wat als gebruik maakt van een totaal ander medium? Creativiteit en emotie samen maken een campagne effectief. Hoe je iets zegt, kan soms belangrijker zijn dan wat je zegt. Humor, blijft bijvoorbeeld veel beter hangen.
Case Study: Ace & Tate
Een goed voorbeeld van creatieve marketing is de campagne van brillenmerk Ace & Tate. Ze speelden in op een universeel gevoel: verblind worden door de zon. Het team fotografeerde en filmde mensen die hun ogen dicht knepen in fel zonlicht en creëerde een campagne die de behoefte aan zonnebrillen demonstreerde zonder het product daadwerkelijk te tonen. Deze aanpak trok veel aandacht. In een tweede deel van de campagne werd het product gepresenteerd in dezelfde artistieke stijl, wat zorgde voor continuïteit en voortbouwde op de aandacht van het eerste deel. Deze combinatie was succesvol: het eerste weekend na de lancering was de op één na beste verkoopdag in de geschiedenis van Ace & Tate.
Bekijk de campagne hier:
Ace & Tate - The Sun is Out

Door out of the box te denken en het tegenovergestelde te doen van wat normaal is, wist Ace & Tate op te vallen. In plaats van het logo en de brillen prominent te tonen, kozen ze voor een onverwachte en creatieve benadering.

Voorbeelden van andere creatieve marketing campagnes.

Brave makes bold choices
Creativiteit geeft efficiëntie een turbo-boost. In de wereld van campagnes is het essentieel om moedig en gedurfd te zijn. Het is belangrijk om op te vallen en niet bang te zijn om buiten de lijntjes te kleuren. Een opvallende ontwikkeling is dat veel campagnes weer kleurrijker en humoristischer worden, met een knipoog. Dit doet denken aan vroeger, toen humor en kleur een prominente rol speelden in reclame. Deze aanpak trekt de aandacht en maakt een blijvende indruk, waardoor de boodschap effectiever wordt overgebracht.

"Brave makes bold choices. Measurable tries half ass.” Deze uitspraak benadrukt dat echt moedige en gedurfde keuzes vaak leiden tot opvallende en succesvolle campagnes. Pogingen die slechts gericht zijn op meetbare resultaten zonder lef en creativiteit, schieten vaak tekort. Het is de moed om buiten de gebaande paden te treden die campagnes werkelijk memorabel en effectief maakt.

Conclusie
Onze dag bij Emerce was ook dit jaar weer een bron van inspiratie en kennis. Het benadrukte o.a. het belang van een goede briefing en out-of-the-box denken om echt op te vallen in de huidige marketingwereld. Door creativiteit en emotie centraal te stellen, kunnen we krachtige en opvallende campagnes creëren. Daarnaast was het wederom een onwijs gezellig uitje. Extra goed voor onze teamspirit. Bekijk hier onze recap of the day! 🔥